söndag 23 maj 2010

Idag var jag hemma hos en dam...


...en dam som gick på Hdk ( slöjdföreningens skola) på femtiotalet. Vi drack kaffe...pratade om konst och jag fick ta del av hennes fantastiska små vävar och batikfärgade klänningar och även en rundtur bland konstföremålen i hennes våning. Jag satt och tänkte att jag skulle haft kameran med mig, men det skulle nog gå att ordna tyckte hon, för jag kunde ju alltid ta med den nästa gång jag kom på en fikastund. Förutom gott humör fick jag med mig bland annat dynan med nålarna på bilderna ovan...
...och undrar nu om det finns någon som vet lite mer om denna teknik och vad det i så fall kallas ???

5 kommentarer:

Utblickaren sa...

Låter som en mysig fika. Tänk om 50 år kanske det är du som bjuder hem en HDK-student på en fika och pratar konst:)Har dock ingen aning om vad det är för teknik ser väldigt vackert ut.
/U

Strömming sa...

I min enfald tycker jag ju att det ser ut som farmors gamla knyppeldyna som man använder för att knyta vackra spetsdukar på/med. MEn den har ju inte de där roliga spolarna som man kunde roa sig med att flytta fram och tillbaka när man var barn (och som förmodligen gjorde att farmor var tvungen att börja om på sina dukar) Hrm, ingen aning vad det är om det inte är en sån... spännande!

maria carlander sa...

I mina ögon ser det ut som en liten och skir variant av cirkelvävning, http://rockpoolcandy.typepad.com/sculpture/images/2007/09/09/weaving_on_circular_loom.png

Det roade vi oss med på dagis, gjorde runda dukar så^^ Men om din fina present verkligen är en cirkelväv i vackert utförande, det kanske bara din dam vet om.

maria carlander sa...

ajdå, länken kom inte med i sin helhet, här kommer den uppdelad med mellanslag:

http://rockpoolcandy.
typepad.com/sculpture/
images/2007/09/09
/weaving_on_circular
_loom.png

Textil stil sa...

Tack för tipsen Strömming och Fröken C. Jag tror också att det rör sig om någon slags cirkelvävning, det är bara det att damen ifråga kallade det för ett ord jag inte hört förut men som påminde om ordet frivoliter, vilket det ju inte är!!! Och varför jag inte var mer uppmärksam berodde på att jag och min man höll på att skruva isär en gobelängvävstol samtidig som hon visade den och packade ner bland grejerna. Men du har rätt Fröken C, jag får nog ta en tur till damen igen och ta med mig min fråga :)