tisdag 25 maj 2010

Folkdräkt 2.0...rösta på Värmland och Ångermanland


Värmland


Ångermanland

Som kankse många av er hantverksintresserade redan vet så pågår det för fullt än tävling om folkdräkter som anordnas av Stf (Sveriges turistförening). Tävlingen har hållt på nu i ett antal veckor och på Stfs hemsida har man kunnat följa de tävlande som har varsin blogg och rösta på deras blogginlägg. Tydligen är det så att de tio med mest röster går till final. Lite konstigt tycker jag då fokus inte borde hamna på att ragga flest röster utan på processen !? Men några som verkligen fokuserat på processen och kommit fram till ett fantastiskt resultat enligt mig är mina favoritlandskap Värmland och Ångermanland. Och vill ni se Värmlands dräkt live, kan ni göra det i ett par dagar till på stadsbiblioteket i Göteborg, där konsthantverkare från Hdk ställer ut. Annars kan ni ju alltid se dem på Skansen till helgen, där alla dräkterna kommer att visas på en modevisning. Så rösta rösta rösta...bara två dagar kvar. Här kan ni rösta på Värmland och här på Ångermanland ...eller på er favorit självklart. Ps....tydligen kan man beställa både smyckena och skorna från Värmlansdräkten...och vem vill inte äga ett par björkespandrillos?
Obs! Jag är hopplöst felinformerad. Modevisningen går av stapeln på Reginateatern och inte Skansen. Dessvärre endast öppen för inbjudna. Men på Stfs hemsida kan du se visningen live däremot.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Modevisningen kommer tyvärr inte vara på Skansen, men man den kommer livestreamas på www.folkdrakt20.se under torsdags kväll då den stora finalen äger rum
/Jenny

Utblickaren sa...

Jag måste säga att Folkdräkt 2.0 var något av en flopp. Gillade Värmlandsbidraget i teorin men i praktiken? Jag kollade på modevisningen i efterhand och tyckte resultatet var lätt nedslående och när sen Cay Bond pratar om hur ovanligt bra STF´s vandrarhem är då blir det mest bara pinsamt (som om Cay Bond bor på vandrarhem om hon inte skulle vara så illa tvungen... hm, hm) Nä, nu ska jag sluta gnälla. Hade du varit med hade det höjt ribban avsevärt.
/U