måndag 18 augusti 2008

Fåglar och blå himmel




Fram och tillbaka, ta upp, börja om. Ja så har jag hållit på i sommar med mina försök att sticka vantar med mönster.Påbörjade ett par i grönt och vitt men la ner dem helt, när jag råkade se en bild på ett par helt ljuvliga vantar ur en japansk stickbok om just vantar.

Orginalen är dock stickade i tvåändsstickning, men eftersom jag inte provat på denna teknik än och ville sätta igång direkt, gjorde jag en egen variant. Jag hade velat ha en ljusare och mer himmelsblå färg på garnet, men det fick duga med ett garn jag hade hemma.

Nu återstår bara att sticka den andra vanten...

5 kommentarer:

PetraO sa...

Fina vantar, fina bilder och fina stenar! Kram Petra

MOXY sa...

Fina bilder och fina vantar. Vi för sticka i kapp i höst..

makiato sa...

Håller med de ovanstående, Fina vantar, stenar och bilder. Tack så mycket för din kommentar på min blogg!

Kristina sa...

Jag antar att det som blir problematiskt när man går från ett tvåändsmönster till att sticka vanligt är hur man skall få mönsterfärgen med runt? Har du hittat en bra lösning?

Textil stil sa...

Oj oj vad jag längtar tillbaka till slöjden för lite handledning med dig Kristina.Jag hade ju inte någon beskrivning på vantarna, utan enbart en bild.Så jag räknade ut ungefär hur mönstret skulle vara.Och så lät jag mönsterfärgen helt enkelt löpa med runt, fäste den vart tredje/fjärde maska. Vet inte egentligen om det är det bästa att göra, men d funkade bra.