torsdag 29 oktober 2009

Ljusa pasteller


Kan inte få nog av mina fina färgprover som jag så ivrigt jobbade fram idag. Går och tittar på dem hela tiden. Är de inte ljuvliga?
Det var svårare än jag trodde att blanda fram rätt toner.Det går liksom inte att riktigt se innan färgbadet kommit igång.Och vissa tyger reagerar lite konstigt och tar in mest av ett färgpigmnet.Till exempel ett underbart sammetsliknande utbränningstyg i silke viscose. Viscosen tog in både det röda blå och gula, men själva silket som tog bara in det blå...det kommer nog att bli helt underbart när jag bränner ut ett mönster, alltså bränner bort den rosabruna viscose luggen. Då kommer det blåa silket fram. Jag lovar att visa bilder på detta...men tills dess njut av mina rosiga pasteller.
Och jag måste nu bestämma mig för en av dessa färger för att färga en större tygbit. Det kommer att bli svårt...men en ljuvlig grårosa eller ljus aprikos sammetsklänning till våren låter inte helt fel! Suck...

6 kommentarer:

Utblickaren sa...

Låter som en vårlig klänning. Kan du inte göra en ispastellklänning också?

PetraO sa...

Det är så oerhört inspirerande att se alla dina färgprover och jag vill också hålla på och färga hela dagarna!!!

C De-sign sa...

Så roligt jag har haft här nu en bra stund på din fina inspirerande blogg!!! Tack! Jag kommer att återkomma! Kram fr C

Utblickaren sa...

En besökare från Paris hittade till min blogg från din, känns alltid kul att åka lite snålskjuts ibland;)
/U

Utblickaren sa...

Hej, dags för ett nytt inlägg snart?;)

Kollade upp bloggen (http://mespetitesmiscellanes.blogspot.com/2009/10/les-petites-laines.html) som visat dina gatustenar på sin blogg. Det står nåt i stil med "Utveckligen av säsongsmässiga mjuka stenar. Läs bloggen Textil stil". Hur jag listade ut det? Tja, jag säger bara google translateXD

Himla kul att du uppmärksammas även internationell:) Hur hittade du det inlägget?
/U

avstånd sa...

När är HDK:s julmarknad? Den ser jag fram emot!